onsdag 22 augusti 2012

Pellas Bok

Kära Pella-vänner!

Ha tålamod.

Bloggen fylls på och ändras om (till det bättre vill jag gärna tro) allt efter jag får tid och möjlighet att fotografera av böcker som piffar upp sidan.

Och se där, jag lånade en enorm digitalkamera och tog några foton på mina böcker. Jag tänker jag börjar med PELLAS BOK. Den är, som ni vet den första berättelsen i serien om vår Pella. På insidan av omslaget går att läsa:

Omslaget har denna fina illustrerade bild av Pella och hennes konfirmationskamrater. Oavsett antalet gånger jag läst boken med dess fina detaljskildringar om personerna är jag än idag konfunderad på vem som är vem.
Får jag lov att presentera, från vänster till höger konfirmanderna i Hultaryd:
Hasse, Ester, Marianne  II, Margareta, Marianne I, Anna-Greta, Pella, Stina och Mirjam. Tror jag. Om inte Anna-Greta är Margareta och Margareta är Ester..

Boken är ett fantastiskt stöd till den som ska åka på läger utan vän eller familj med sig. Pella har sin dagbok med sig och det är den du får läsa. Berättelserna och vardagens iakttagelser blandas med osända brev hem till farmor och farfar. Det finns spänning, romantik, mystik och intriger, högt i tak och en sällsamt mjuk och ljus prästfru vars närvaro liksom balanserar upp de emellanåt, krångliga livsåskådningarna.

Ikväll orkar jag inte skoffra runt i tankebingen utan det blir mer alltsom. Oftast när jag är lite uttråkad på
jobbet och behöver en stund för mig själv.

På kärt återseende!

Mvh
Sara

2 kommentarer:

  1. Intressant! Mammas bok har inte skyddsomslaget kvar, så det här var första gången jag sett just den bilden. Innan jag läste din tolkning av bilden kände jag spontant: Hasse, Marianne I, Marianne II, Stina, Margareta, Anna-Greta, Pella, Ester och Mirjam. När jag tittar efter lite noggrannare stämmer dock inte mina intryck riktigt med hur de beskrivs i boken, så du har nog mer eller mindre rätt i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att jag hade omslaget kvar (sitter i ett omslag av plast, ordentligt var ordet förr i tiden ;-) så du fick en bild av personerna. Å andra sida är det ju alltid fint att skapa sina egna, kan jag tycka.

    Men vem är illustratören. Borde ju stå i boken man jag har inget namn hittat. Har du?
    Hälsn
    Sara

    SvaraRadera